Hvis du bliver ledig
Når man mister sit job, er det vigtigt at kende sine forpligtelser og rettigheder. Hvis man ikke får meldt sig ledig med det samme, kan det få alvorlige økonomiske konsekvenser.
Du skal melde dig ledig, så det kan blive registreret. Du kan du ikke få udbetalt kontanthjælp fra kommunen eller dagpenge fra din a-kasse, hvis du ikke melder dig ledig
Skal du søge om kontanthjælp, skal du melde dig ledig på dit lokale jobcenter. Du skal melde dig ledig på din første ledighedsdag.
Er du medlem af en a-kasse og skal søge om arbejdsløshedsdagpenge, skal du melde dig ledig på din første ledighedsdag. Ledighedsmelding på Jobnet.dk eller i dit lokale jobcenter.
Du skal indsende “ledighedserklæring”, som du kan finde på arbejdsdirektoratets hjemmeside, eller online hos din a-kasse. Du skal redegøre for/fremvise dokumentation for årsagen til ledigheden for at afgøre om du skal have dagpenge eller evt. karantæne.
Det er også lovbestemt, at du opretter et CV på Jobnet for at blive betragtet som arbejdssøgende.